"Consumenten hebben gebrek aan creativiteit"
Er wordt vaak gewezen naar ontwikkelaars en uitgevers als het gaat over de creativiteit die aan de dag gelegd wordt in games. Onlangs sprak Ubisoft zich onder meer uit over de creativiteit van games en hoe nieuwe franchises het best gelanceerd kunnen worden bij de komst van nieuwe consoles. Een anonieme game-maker liet dan weer verstaan dat het ook aan de klant ligt, want dat de cijfers aantonen dat die gewoon geen nieuwe games koopt.
Rodney Greenblat, lead designer bij Parappa the Rapper, wijst echter gewoon resoluut naar de klanten. "Ik zie geen gebrek aan creativiteit bij game-makers, maar er is wel een gebrek aan creativiteit bij de kopers. Ik denk dat ontwikkelaars graag een brede waaier aan interessante games zouden willen maken, maar dat deze games moeilijk verkopen en dat ze dus niet gemaakt worden. Het is dus een economisch probleem." Zelf ziet Greenblat Nintendo als de creatieveling en als partij die altijd bezig is om een breder publiek naar de gamingwereld te trekken, terwijl hij vindt dat PlayStation en Xbox weinig redenen hebben om dat te doen.